Strona glownaJaponia
Czy wiesz ze...
Sam widzialem
Artykuły
Zielona Herbata
Język
GaleriaTest
O stronieLinkiKontakt
Księga Gości


Japonia w światowym wyścigu konstruktorów "zielonego" samochodu.


Regularnie śledzę informacje dotyczące ulepszania lub budowania nowych samochodów z napędem alternatywnym. W dobie globalnego ocieplenia, firmy i to nie tylko z branży motoryzacyjnej starają się być coraz bardziej proekologiczne.

W tym wyścigu, chyba najlepiej radzi sobie Japonia. Obecnie istnienie kilka bardziej lub mniej zaawansowanych technologicznie, alternatywnych źródeł napędu wykorzystywanych przez japońskich producentów samochodów. Nie będę rozpisywał się na temat hybryd (połączenie silnika spalinowego z elektrycznym, np. Toyota Prius), które są tylko etapem pośrednim w procesie tworzenia samochodu całkowicie ekologicznego.

Wiele uwagi poświęca się tym z napędem elektrycznym. Jeśli twoje wyobrażenie o samochodzie elektrycznym to wózek golfowy, to najwyższy czas je wymazać.

Mitsubishi Motors Corporation, jeszcze w tym roku planuje wypuszczenie na rynek samochodu iMiEV. Mitsubishi prowadziło intensywne badania nad ich samochodem przez ponad dwa lata wraz z siedmioma głównymi japońskimi dostawcami energii elektrycznej. Silnik elektryczny o mocy 64 KM zapewnia mu lepsze osiągi niż silnik benzynowy o tej samej mocy. Samochód ten na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać 160 km, a maksymalna prędkość uzyskana w czasie testów to 130 km/h. Ładowanie zajmuje 14 godzin używając prądu z typowego 100V gniazdka jakie występują w Japonii. Możliwe jest także użycie specjalnej ładowarki, która pozwala na 80% naładowanie jego akumulatorów litowo-jonowych w zaledwie 30 minut.


Z rządowymi subsydiami Mitsubishi zamierza sprzedawać iMiEV za mniej niż 3 miliony Jen już w 2009 roku. Japoński rząd starając się być pro-ekologiczny, dla wszystkich właścicieli samochodów ekologicznych oferuje pokaźne gratyfikacje finansowe, obniżony podatek drogowy oraz redukcję opłat rejestracyjnych.

Jak przyznał lider departamentu public relations w Mitusbishi, Kasuhiro Yamana „Cena oraz niewielki przebieg na jednym ładowaniu to dwa największe wyzwania, którym musimy stawić czoła. Spodziewamy się kontynuacji technologicznego rozwoju akumulatorów litowo-jonowych i wierzymy, że w przeciągu 10 lat osiągany dystans na jednym ładowaniu zostanie potrojony”.

Inżynierowanie Nissana skonstruowali samochód X-Trail FCV(Fuell Cell Vehicle)  o napędzie elektrycznym, z ogniwami paliwowymi, który odżywia się jedynie azotem i tlenem. Silnik ma moc 120 koni mechanicznych i pozwala rozwinąć prędkość 150km/h z zasięgiem ponad 500km. Najgorszą wiadomością jest cena…. ponad 1 milion Euro! Nissan zamierza rozpocząć sprzedaż samochodów elektrycznych w Japonii i USA w 2010 roku oraz w 2012 roku w pozostałych krajach.

Inni japońscy producenci samochodów koncentrują się na tworzeniu pojazdów w których produkcja elektryczności odbywa się przez reakcję chemiczną zachodzącą między wodorem, a tlenem, gdzie woda jest jedynym produktem ubocznym. Większość użytkowników samochodów elektrycznych nie jest usatysfakcjonowana ich osiągami. Honda FCX Clarity, z ogniwami paliwowymi (Proton Exchange Membrane Fuel Cell), pozwala na przejechanie 430 kilometrów na jednym ładowaniu przy czasie ładowania 3-4 godzin, przy prędkości maksymalnej wynoszącej 160 km/h oraz mocy 134 KM. Honda już rozpoczęła sprzedaż modelu FCX Clarity w USA w lipcu zeszłego roku oraz jesienią w Japonii.

Honda Clarity napędzana jest niezwykle wydajnym i zwartym stosem paliwowym „Honda V Flow“, charakteryzuje się zerową emisją szkodliwych związków do atmosfery przy zachowaniu dynamicznego i eleganckiego nadwozia z nisko umieszczonym środkiem ciężkości.

Podczas targów w Los Angeles, Honda zaprezentowała swój koncepcyjny, sportowy model samochodu ekologicznego FC Sport. Do napędzania pojazdu używana jest technologia znana już z modelu FCX Clarity. Układ napędu (Honda V Flow) składa się z motoru elektrycznego, który mieści się tuż przed tylną osią, zbiorników z paliwem, które mieszczą się tuż nad nim oraz ogniw paliwowych, znajdujących się na samym środku samochodu pomiędzy tylnymi siedzeniami dla pasażerów.

Trudno przypuszczać by Honda FC Sport Concept weszła do produkcji w najbliższym czasie. Jest to tak jednak kolejny przykład, że świat sportowych samochodów nie kończy się na silnikach benzynowych.

Toyota, która jest liderem w produkcji samochodów z alternatywnymi źródłami napędu, stworzyła samochód FCHV-adv z ogniwami paliwowymi, który jest w stanie przejechać 830 kilometrów na jednym zbiorniku hydrogenu. Oczywiście zanim udało się osiągnąć taki wynik potrzebna były lata prób oraz mnie lub bardziej udanych konstrukcji. Dla przykładu, inżynierowie Toyoty od dawna starali się rozwiązać problem wytwarzanej podczas działania ogniwa wody, która w niskich temperaturach przeszkadza w wytwarzaniu prądu. Najnowsza Toyota FCHV-adv może zostać uruchomiona i poprawnie pracować w zimnym klimacie, przy temperaturach nawet do –30 stopni Celsjusza, co jest niebywałym sukcesem. Konstruktorom udało się również zmniejszyć zużycie paliwa o 25% dzięki zwiększeniu wydajności zespołu ogniw paliwowych, usprawnieniu mechanizmu hamowania regeneracyjnego i zmniejszeniu zużycia energii przez układy pomocnicze. Nie przewiduje się jednak jego masowej produkcji przed 2016 rokiem.

Problemem jest wysoki koszt produkcji oraz brak stacji pozwalających na tankowanie. Do tej pory dzięki wsparciu rządowemu w Japonii wybudowano 12 demonstracyjnych stacji dla samochodów z hydrogenem, z planami budowy kolejnych stacji w celach komercyjnych od 2015 roku.

Gazeta Nikkei podała niedawno sensacyjną informację, że Toyota Motor Corp. w ukryciu konstruuje samochód elektryczny, gdzie część energii ma pochodzić z solarów zamontowanych w samochodzie, a ładowanych energią z paneli słonecznych umieszczonych na dachach domów. Mimo kryzysu w gospodarce światowej oraz spadku sprzedaży samochodów, Toyota zapewniła, że nie zmniejszy nakładów na rozwój samochodów ekologicznych.  

Jestem zwolennikiem alternatywnych źródeł napędu i z ogromną satysfakcją słucham informacji o kolejnych sukcesach w wyścigu o stworzenie samochodu ekologicznego będącego w stanie efektywnie zastąpić te z silnikami spalinowymi.

Maru 24.01.2009

Do napisania powyższego artykułu korzystałem z następujących źródeł:
www.autobloggreen.com
www.greencar.com
www.v10.pl
www.moto.pl
All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. 2008 by Moja Japonia